Leren in de Social Profit

Impuls tot evolueren

Met een POP naar het bos 

Anders dan de titel doet vermoeden bevind ik me niet in een kinderdagverblijf, noch bij de lokale wandelclub. Ik ben te gast bij dot.kom, de digitale poot van Buurtwerk Posthof, die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (de ‘digimedewerkers’) inzet om de digitale kloof te verkleinen in samenwerking met de Webpunten van de stad Antwerpen. In hartje Berchem, vanachter de PC, met een treurige wilg als eenzame referentie naar een leven buiten de stad. Ik overdrijf. De enclave van buurtwerk Posthof ademt een sfeer van gemoedelijke gezelligheid, waar iedereen welkom is. Toch is het niet geheel onlogisch dat enkele digimedewerkers geregeld de natuur in trekken. Maar dat doen ze niet louter ter ontspanning: het gaat om een heuse natuurcoaching, die voortvloeit uit hun persoonlijk ontwikkelingsplan. Een POP dus.

foto1_groot

Dot.kom stelt 25 doelgroepmedewerkers te werk en biedt hen zo de nodige werkervaring in hun zoektocht naar vast werk. “Het traject tot digimedewerker start met de opmaak van een persoonlijk ontwikkelingsplan,” verduidelijkt coördinator Tom Tersago. “Een van onze vaste begeleiders gaat daarbij in gesprek met de digimedewerker om zijn of haar specifieke noden en verwachtingen in kaart te brengen. Vaak gaat dat om een concrete professionele opleiding naar een diploma toe, maar evengoed kan het gaan om een gerichte coaching, bijvoorbeeld voor personen die erg onzeker of angstig zijn.” 

Een unieke manier om aan die laatste doelstelling te werken is het project ‘natuurcoaching’, waarvoor sinds 2016 wordt samengewerkt met coach Bart Bulthuis. “De bedoeling van natuurcoaching is om tot de essentie te komen,” legt Bart uit. “Waar loop je tegenaan, wat houdt je bezig en hoe beïnvloedt dat de kwaliteit van je functioneren, zowel op het werk als daarbuiten.”

 Hoe gaat het in z'n werk?

Aan de coaching nemen drie tot vier digimedewerkers deel. Het traject omvat 8 sessies die om de twee weken plaatsvinden op vrijdag.  Tijdens het intakegesprek, bij de start van het traject, voert de natuurcoach een nulmeting uit aan de hand van een scoreformulier. Na de laatste sessie vult de digimedewerker het document opnieuw in, waarna bekeken wordt op welke domeinen er veranderingen opgetreden zijn. Achteraf krijgen de deelnemers deze formulieren mee als hulpinstrument bij hun POP.

 Op wandel...

Maar wat gebeurt er eigenlijk tijdens zo’n dag? Digimedewerker Nico Staelens, die al voor de tweede keer deelneemt aan het traject, licht toe: “We beginnen de voormiddag met een klassiek gesprek, dat in het begin behoorlijk heftig kan zijn. Daarna trekken we met de groep de natuur in om ook van elkaar te kunnen leren. Anders dan bij ‘doorsnee’ hulpverlening, is de namiddag heel erg gericht op afsluiten. Bijvoorbeeld iets negatief uit het verleden dat je visualiseert met een element uit de natuur: een stok of een steen, of eender wat, dat je vervolgens letterlijk achterlaat in het bos. En dan merk je achteraf dat je daar ook mentaal afstand van hebt genomen”.

 ...met de coach

“Dat maakt het inderdaad erg interessant,” vult Bart aan, “tijdens de voormiddag heb ik een duidelijk idee van de thema’s die ik wil aanraken, maar eens we de natuur in trekken, vervallen alle scenario’s. Tijdens klassieke coaching wordt vaak gebruik gemaakt van het cognitieve, van wat je denkt. Wat ik probeer te doen is juist in verbinding te gaan met het onbewuste, via het gevoel. Vanuit mijn visie zijn we onderdeel van de natuur en is het dus maar logisch dat we daar ook mee aan de slag gaan. En dat is het fijne aan de coaching: tijdens de wandeling gebeurt er altijd iets wat niemand van ons kon voorspellen, maar telkens komt dan naar boven waar het werkelijk om gaat.” 

 Het resultaat

“Het klinkt misschien wat geitenwollensokkenachtig – en dat is het misschien soms ook (lacht) - maar de verrassing is dan des te groter wanneer er iets uit de bus komt waar je echt mee aan de slag kan,” beaamt Nico. “Een voorbeeld: we ondersteunen het e-loket van de stad Antwerpen: in het verleden was het zo dat mensen naar ons werden doorverwezen wanneer ze daarbij problemen ondervonden Het durfde weleens te gebeuren dat er mensen voor je stonden bij wie de stoom uit de oren kwam. Op dat moment moet je heel sterk in je schoenen staan om hen te kalmeren en op een tactvolle manier hun gedrag om te buigen. De coaching helpt om op die ogenblikken bij jezelf te blijven, op je ademhaling te letten en niet mee te gaan de negatieve emotie van de man of vrouw die tegenover je staat. Da’s het mooie en tegelijk het helende aan dit traject, dat je de dingen die je leert ook van nature gaat gebruiken, ook in je werk.”

Conclusie

Coördinator Tom Tersago is erg lovend over het project: "onze digimedewerkers hebben niet alleen grote stappen gezet naar meer zelfzekerheid en zelfinzicht, bovendien verplicht het hen om ook al eens fysiek afstand te nemen van de computer, iets waar we allemaal wel eens af en toe de vruchten zouden kunnen plukken (lacht)".


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

logo_posthof dot.kom is het ICT Project van Buurtwerk Posthof vzw. VIVO vzw sprak met met coördinator Tom Tersago, Digimedewerker Nico Staelens en natuurcoach Bart Bulthuis.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meer van dat?

Inspireerde dit verhaal je om met je eigen VTO-beleid aan de slag te gaan? Op deze website vind je meer informatie over:
• Leren in organisaties
• Formele en non-formeel leren
• Het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

Meer praktijkverhalen