Leren in de Social Profit

Impuls tot evolueren

Ervaringsleren of experiënteel leren

terug

Kortgezegd is ervaringsleren ‘leren door doen’. Men leert hierbij als het ware met vallen en opstaan Bij ervaringsgericht leren is de lerende eigenaar van het leerprobleem en van de oplossing ervan. Het gaat hierbij over een proces van continu en dynamisch leren:

afbeelding_9

(Leercyclus Kolb)

•    Herkennen:
       o    Als lerende het bewust worden van wat er gebeurt en hoe het gebeurt.
       o    Patronen herkennen, de kenmerken van een gebeurtenis doorzien.
       o    Herkenning gebeurt vaak uit onvrede of frustraties.
             Voorbeeld: Jan merkt dat hij boos wordt tijdens een activiteit.

•    Erkennen:
       o    Het inzien van je eigen aandeel waardoor patronen tot stand komen.
       o    Verantwoordelijkheid dragen voor zijn of haar patronen.
             Voorbeeld: Jan vindt het niet fijn om boos te worden want hij merkt dat hij hierdoor
             veel problemen krijgt met de collega’s.

•    Verkennen:
       o    Experimenteren met andere mogelijkheden.
       o    Uitproberen van nieuwe gedragsmogelijkheden en strategieën.
             Voorbeeld: Jan zal proberen om tien keer diep in te ademen als hij boos dreigt te
             worden of hij kan proberen te verwoorden wat hij voelt op zo’n moment,…

•    Integreren:
       o    Het geleerde nu toepassen in andere (dagdagelijkse) situaties.
       o    Diepgaande verandering of groei komt tot stand.
             Voorbeeld: Jan krijgt van een collega een opmerking die hem boos maakt, ook hier zal
             hij rustig proberen te blijven en zal hij uitleggen wat hij voelt en waarom.

terug