Organisatievisie op VTO
Hoe willen jullie als organisatie beleidsmatig omgaan met Vorming, Training en Opleiding (VTO)?
Deze keuze hangt samen met de strategische koers die de organisatie wil varen. Hieronder geven we vier beleidsmodellen mee die vaak voorkomen (Van der Krogt en Plomp). Je gaat best op zoek naar de mix van modellen die bij jouw organisatie past.
Ook de cultuur van de organisatie
speelt hierbij een grote rol. Denk daarom na over:
- Welke werkvormen je wil gebruiken
- Welk soort leren deel zal uitmaken van het beleid
- Waarom geeft de organisatie aandacht aan leren ?
- De attitudes/vaardigheden en kennis die nu en in de toekomst nodig zullen zijn
- Hoe de samenhang is met het personeelsbeleid en het algemeen organisatiebeleid
Checklist organisatievisie op leren
Voorbeelden uit de praktijk:
Makelaarsmodel
Doel van VTO in de organisatie |
Personeels- en loopbaanontwikkeling |
Kerntaken van de VTO coördinator |
Beheren: |
Kenmerken van het model |
- Adhoc afstemmen van vraag en aanbod |
Pro en contra |
Pro: goedkoop, weinig overlegtijd Contra: geen aansluiting met de organisatiedoelstellingen |
Schoolmodel
Doel van VTO in de organisatie |
Functiegerichte opleidingen |
Kerntaken van de VTO coördinator |
- Cursussen ontwerpen en uitvoeren. |
Kenmerken van het model |
- Ontwikkelen training op vraag |
Pro en contra |
Pro: organisatiespecifiek, uniformiteit |
Beleidsmodel
Doel van VTO in de organisatie |
Kennismaking met vernieuwingen |
Kerntaken van de VTO coördinator |
- VTO tot management-hefboom maken |
Kenmerken van het model |
- Integratie van VTO inspanningen in het |
Pro en contra |
Pro: proactief, anticiperend, flexibel |
Projectenmodel
Doel van VTO in de organisatie |
Implementeren van veranderingen |
Kerntaken van de VTO coördinator |
- Project- en vernieuwingsbegeleiding |
Kenmerken van het model |
- Specifieke complexe veranderingen tot stand brengen |
Pro en contra |
Pro: flexibel en vraaggericht |
terug