Opleidingsbehoeften nagaan: instrumenten en analysetechnieken
Tip: Hoe meer bronnen je gebruikt, hoe betrouwbaarder de analyse.
Kies de technieken volgens: de kenmerken van je organisatie, het doel van de analyse en de beschikbare middelen.
Opleidingsbehoeften vanuit organisatiestandpunt in kaart brengen
- Overzicht verschillende peilings- en analysetechnieken
Diverse criteria helpen je de meest passende techniek te kiezen. - Handleiding 'Opleidingsbehoeften managen'
Deze handleiding ondersteunt organisaties bij het beter matchen van opleidingen met de echte leer- en opleidingsbehoeften van haar medewerkers en met de noden van de organisatie. Ze biedt theoretische inzichten, inspirerende voorbeelden en praktische tips. - SWOT-analyse
Een SWOT-analyse geeft een zicht op de interne sterkten en zwakten van de organisatie en de externe kansen en bedreigingen. Naast beleidsuitdagingen kan je hieruit ook opleidingsbehoeften afleiden. - Opleidingsbehoeften in kaart gebracht d.m.v. vijf vragen
De opleidingsnoden die leven in een organisatie kunnen onder andere naar boven komen door volgende vragen te stellen : - Welke veranderingen doen zich voor binnen en/of buiten de organisatie die gevolgen heeft voor één of meerdere medewerkers?
- Op welke termijn gaat deze verandering plaatsvinden?
- Voor welke medewerkers heeft deze verandering gevolgen?
- Welke competenties hebben deze medewerkers nodig in deze nieuwe situatie?
- Kan opleiding een antwoord bieden op het verwerven van deze competenties?
- Klachtenbeleid
Door het bijhouden en analyseren van eventuele klachten kan men opleidingsbehoeften op het spoor komen. Opleiding wordt hier dan ingezet om oplossingen te induceren in functie van de oplossing van het klachtenpatroon.
Individuele leerpunten van medewerkers in kaart brengen
- Via schriftelijke vragenlijsten:
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Kernkwadranten
Een methodische aanpak om tot duidelijk geformuleerde werk – en vormingsdoelen te komen, kan door het in beeld brengen van de kernkwadranten. Dit is een model om de eigenschappen te beschrijven die bij een persoon horen. - Functioneringsgesprek
- Persoonlijk ontwikkelingsgesprek of POP-gesprek
- Evaluatie- of beoordelingsgesprek
Voorbeelden uit de praktijk
In Stijn vzw zet men elke 5 jaar een behoeftenbevraging op: Van het opsporen van leer- en opleidingsbehoeften... tot een aanbod op maat!
In 't Ballonneke worden de mogelijke opleidingsnoden gedurende het ganse jaar geregistreerd. Alle stafmedewerkers gebruiken hiervoor hetzelfde document. Sjabloon